Jakie jest miejsce człowieka w procesie automatyzacji i cyfryzacji? Czy będziemy zastąpieni przez maszyny? Na te i inne pytania odpowiadali prelegenci uczestniczący w konferencji Człowiek 4.0, która odbyła się 15 czerwca 2021 r. Wydarzenie było kolejną odsłoną SI-Customer Day, organizowanego od 11 lat przez SI-Consulting.
Prelegenci w czasie konferencji zwracali uwagę na dynamiczne zmiany w codziennym świecie oraz przekształcenie wielu przedsiębiorstw w firmy technologiczne. Transformacja cyfrowa pozwala im zapewnić rozwój i przewagę konkurencyjną. Pozostaje jednak pytanie – gdzie w tym cyfrowym świecie jest miejsce dla człowieka?
W dyskusji na ten temat głos zabrali nie tylko eksperci SI-Consulting i SI-eCommerce, ale i zaproszeni goście. Wśród nich znaleźli się m.in. Thomas Duschek, Anna Streżyńska, Grzegorz Dzik, dr Maciej Kawecki, Zofia Dzik, Dominika Langer-Gniłka, Jacek Santorski, czy Mateusz Kusznierewicz.
Człowiek 4.0 – czy zastąpi nas technologia?
Według uczestników debaty technologia, choć skraca dystans i pozwala komunikować się z dowolnego miejsca na ziemi, jednocześnie nie powoduje, że zyskujemy więcej czasu. Jej zadaniem jest ułatwianie ludziom życia, przez co staje się ono bardziej wygodne i bezpieczne. Technologia może wyręczać pracowników przy wykonywaniu powtarzalnych czynności, jednak nie zastąpi im relacji między ludzkich. To człowiek jest siłą sprawczą, która tworzy coś unikalnego i dlatego nie powinniśmy myśleć, ze zostaniemy zastąpieni przez maszyny. Prelegenci podkreślali, że technologia jest tylko elementem, który doposaża człowieka, ale absolutnie nie eliminuje z rynku.
Digitalizacja nie rozwiąże wszystkich problemów przedsiębiorstwa
Prelegenci Konferencji Człowiek 4.0 podkreślali, że traktowanie digitalizacji jako sposobu na rozwiązanie wszystkich problemów organizacji to jedna z podstawowych pułapek. Zarówno niedoszacowanie, jak i przeszacowanie cyfryzacji to błąd, a nie każda organizacja musi cyfryzować wszystkie procesy i w taki sam sposób jak konkurencja. Według uczestników wydarzenia optymalizacja procesów nie może odbywać się kosztem człowieka, a to jak pracodawca wykorzysta technologię w zarządzaniu przedsiębiorstwem zależy od jego kultury i intencji.